Punttihommia
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Minimalistinen treeni

3 posters

Siirry alas

Minimalistinen treeni Empty Minimalistinen treeni

Viesti kirjoittaja Pieru-Juho Ke Huhti 10, 2024 8:02 am

Aihe tästä hyvin lähellä omaa sydäntä olevasta aiheesta. Eli keskustelua treenistä, jossa on pyritty karsimaan kaikki "turha" pois.

Sanoisin että tämmöinen treenityyli ei sovi aloittelijalle, mutta meillä pitkään reenanneille, tämä on erinomainen systeemi. Valikoit muutamia liikkeitä joissa haluat olla hyvä ja teet näitä suhteellisen usein. Tai niin usein kun intensiteetti ja treenikohtainen volyymi antaa myöten.

Liikkeet luonnollisesti pääsääntöisesti moninivel-liikkeitä, että saadaan mahdollisimman iso osa kropasta töihin, vähällä liikevalikoimalla.

Muutamia esimerkkejä selventämään ideaa. Valitaan tilanteen mukaan esimerkiksi 2-6 liikettä.

Vaihtoehto 1, 4 liikettä:

A: Penkki, maastaveto
B: Kyykky, leuanveto vasta ote

Vaihetoehto 2, 4 liikettä:

A: Maastaveto
B: Penkki
C: Kyykky, leuanveto

Vaihtoehto 3, 6 liikettä:

A: Penkki, maastaveto, hauiskääntö
B: Kyykky, pystypunnerrus, kulmasoutu

Vaihtoehto 4, 6 liikettä:

A: Penkki, maastaveto
B: Pystypunnerrus, hauiskääntö
C: Kyykky, kulmasoutu

Treenejä tyylistä riippuen 3-7 päivänä viikossa. Treenikohtainen volyymi hyvä pitää maltillisena, yleissääntönä voisi sanoa 2-4 sarjaa, toistot mitä vain 4-20 väliltä. Intensiteetin ollessa kova, voi sarjamäärä pysyä ihan yhdessäkin, että saadaan palautuminen kohdilleen.

Oma treeni näyttänyt pitempään jo seuraavalta:

Dippi
Pystypunnerrus
Maastaveto
Jalkakyykky
Ylätalja kapea vasta ote
Hauiskääntö

1-2*2-20 per liike. Jos joku liike alkaa tökkimään, tai maistumaan puulta, vaihdan variaatiota. Viime kierron tein romanialaista vetoa, nyt vaihdoin sen sjmv lattiasta. Voima niin ylös kun vain saa ja sitten taas vaihtaa liikettä. Toimii kuin junan vessa. Silloin kun toimii!
Pieru-Juho
Pieru-Juho
Admin

Viestien lukumäärä : 187
Join date : 01.03.2024

https://punttihommia.forumotion.eu

Tussu and tyän raskaan raataja like this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Minimalistinen treeni Empty Vs: Minimalistinen treeni

Viesti kirjoittaja Tussu Ke Huhti 10, 2024 5:39 pm

Ite diggailen tällasesta ajattelusta just varsinkin treeniuran primetimen ohittaneelle / jonkun toisen lajin kaveriksi lajia tukemaan perusvoimaa tuomaan. Miksei muillekin ja myös aloittelijoillekin.

Ite oon monen monta kertaa pyöritelly tälläsiä mielessä, etenkin kun on kotisali, niin olis pirun helppo tapa treenata. Ja etenkin kun se suurin lihaskasvupotentiaali on jo vahvasti takanapäin, niin ei tarviais turhia hilavitkutteluitakaan mukana turhia pyöritellä (ite oon paha esimerkki tästä, vitusti liikaa temppuja jokaisessa treenissä aina). Perusvoiman ylläpitoon ja miksei myös rakentamiseenkin simppeliä tekemistä, pääliikesuunnat isoilla moninivelliikkeillä edustettuna. Omalla kohdalla just vaan menee AINA siihen, että kun tekee itelleen simppelin perusrungon (yleensä jonkunlainen 1-jakois mukaelma), niin sitten kuiteskin tulee ängettyä sinne sekaan 1-3 liikettä "turhaa" pikkubodailua.
Tussu
Tussu

Viestien lukumäärä : 110
Join date : 01.03.2024

Pieru-Juho and tyän raskaan raataja like this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Minimalistinen treeni Empty Vs: Minimalistinen treeni

Viesti kirjoittaja Tussu Ke Huhti 10, 2024 5:58 pm

Pitäis ihan kokeilla mitä tapahtuis voimatasoille, jos reenais just tyyliin kolmella-neljällä liikkeellä viikkotasolla paketin läpi:

Treeni 1
-maastaveto
-penkki
-kulmasoutu

Treeni 2
-kyykky
-pystypunnerrus
-leuat

Äkkiä onkin simppeli 1- jakonen tulilla. Tuohon sitten tuleekin heti mätettyä vähän hauiskääntöä, vatsoja, vipareita ym. pientä sekaan. Ja taas vahingossa se perinteinen "liikaa kaikkee" 😂


Tussu
Tussu

Viestien lukumäärä : 110
Join date : 01.03.2024

Pieru-Juho likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Minimalistinen treeni Empty Vs: Minimalistinen treeni

Viesti kirjoittaja tyän raskaan raataja Ke Huhti 10, 2024 11:29 pm

Tussu kirjoitti:
Omalla kohdalla just vaan menee AINA siihen, että kun tekee itelleen simppelin perusrungon (yleensä jonkunlainen 1-jakois mukaelma), niin sitten kuiteskin tulee ängettyä sinne sekaan 1-3 liikettä "turhaa" pikkubodailua.
Sama juttu. Mutta sitten ei niitä uskalla poiskaan jättää kun kaikelle löytyy muka joku perustelu.

Yhen jalan kyykkyliike -> lonkkavaivat pysyy poissa
Hauisliike -> kyynärvarret ja hauiksen jänteet tarvii huoltoa
Ojentajaliike -> kyynärpäät voi kipuilla muuten
Facepull tai vastaava -> kiertäjät tarvii huoltaa
Vatsatreeni -> lonkankoukistajat tarvii huoltaa
Jne..

Ja näin se 1-jakoinen ei enää näytä yhtään simppeliltä joten 2-jakoisessa pysytään.

Ehkä noita voisi ottaa mukaan tarvittaessa eikä tunkea heti kaikkea sekaan.

tyän raskaan raataja

Viestien lukumäärä : 50
Join date : 04.03.2024

Pieru-Juho and Tussu like this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Minimalistinen treeni Empty Vs: Minimalistinen treeni

Viesti kirjoittaja Pieru-Juho To Huhti 11, 2024 1:41 pm

Hyviä pointteja!

Nuo terveyshommelit on omasta mielestä semmoisia, että niitä pystyy kyllä ihan ylläpitämään muullakin kun progressiivisella punttitreenillä.

Itse teen salilla vaan ja ainoastaan semmoisia liikkeitä missä haluan olla vahva. Kotona teen sitten kaiken näköistä lihashuoltoa, joko omalla painolla tai kuminauhalla.

En siis nää että yhden raajan liikkeet jne on välttämättömiä, jos ei ole selkeää puolieroa.

Ite oon kallistunut koko ajan enemmän ja enemmän siihen suuntaan, että kaikki extra on pois jostain muusta. On se sitten palautumisesta, tai oikeasta elämästä. Onko järkeä tehdä 4-10 sarjaa pikku liikkeitä, kun voisit tehdä yhden sarjan enempi pääliikettä ja lähteä palautumaan. Itse olen nykyisin sitä mieltä, että ehdottomasti keskittyminen olennaiseen ja kotiin palautumaan.

En kuitenkaan itsekkään ympäri vuotisesti toteuta näitä systeemejä. Kyllä minullakin oli juuri 2-3kk bodausjakso jossa ajoin mm taljaojentajassa voimaa ylös, mutta tuossakin huomasin sen, että vaikka taljaojentajassa vahvistuin hurjasti, ei mitään lihaskasvua tapahtunut. Toki aikaikkuna oli lyhyt, mutta niin. Olisiko sitä pitänyt jatkaa 12-24kk että olisi tullut senttejä käsiin, vai saanko saman kasvun, vai jopa kovemman kehittymällä kovissa punnerrusliikkeissä, leuanvedossa ja hauiskäännössä? Itse kallistun jälkimmäiseen.

Eli jaksottamiseen päästään tässäkin.

Minulla on varmasti 99.9% lihasmassasta tehty, joten varmasti saan tämän massan ylläpidettyä tekemällä vain perusliikkeitä. Muistan edelleen kun aloitin penkkipriorisaation, nostin tulokseni 157.5 kilosta 180 kiloon, niin puolisoni kyseli, onko rintalihakseni kasvanut? Tuo näkyvä kasvu tapahtui ihan puhtaalla voimatreenillä, perusliikkeellä ja nousevilla sarjapainoilla. Olin todella positiivisesti yllättynyt. Tuolloin kumminkin treenivuosia oli jo takana 15(?) vuotta.
Pieru-Juho
Pieru-Juho
Admin

Viestien lukumäärä : 187
Join date : 01.03.2024

https://punttihommia.forumotion.eu

Tussu and tyän raskaan raataja like this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Minimalistinen treeni Empty Vs: Minimalistinen treeni

Viesti kirjoittaja Tussu To Huhti 11, 2024 4:57 pm

Yks iso tekijä itelläni nykyisin on ajansäästö. Miulle on helpompi tehdä "samoilla lämmöillä" koko paketti läpi. Samoin myös perhe-elämän tiimellyksessä on helpompi sopia salimenot kotiväen kanssa tyyliin: "Hei, käyn vaan kolme kertaa viikossa salilla" (vaikkakin aikaa menee se ~1,5 - 2h kerrallaan mut kuiteskin). Vertaus kohtana: Pilkkoisin treenit puoliksi ja tekesin 2-jakoisella, niin salille lähtöjä tulis tuplamäärä. Ja just toi lämmittely on itelleni ollu aina isossa osassa. Tuplamäärä treenikertoja --> tuplamäärä lämmittelyä, liikkuvuusreeniä, dynaamista venytystä ymym

Edit:
Ja tää siis koskien omalla kohdalla 1-jakosen paremmuutta itelleni
Tussu
Tussu

Viestien lukumäärä : 110
Join date : 01.03.2024

tyän raskaan raataja likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Minimalistinen treeni Empty Vs: Minimalistinen treeni

Viesti kirjoittaja Tussu To Huhti 11, 2024 5:14 pm

Pieru-Juho kirjoitti:Hyviä pointteja!

Nuo terveyshommelit on omasta mielestä semmoisia, että niitä pystyy kyllä ihan ylläpitämään muullakin kun progressiivisella punttitreenillä.

Itse teen salilla vaan ja ainoastaan semmoisia liikkeitä missä haluan olla vahva. Kotona teen sitten kaiken näköistä lihashuoltoa, joko omalla painolla tai kuminauhalla.

En siis nää että yhden raajan liikkeet jne on välttämättömiä, jos ei ole selkeää puolieroa.

Ite oon kallistunut koko ajan enemmän ja enemmän siihen suuntaan, että kaikki extra on pois jostain muusta. On se sitten palautumisesta, tai oikeasta elämästä. Onko järkeä tehdä 4-10 sarjaa pikku liikkeitä, kun voisit tehdä yhden sarjan enempi pääliikettä ja lähteä palautumaan. Itse olen nykyisin sitä mieltä, että ehdottomasti keskittyminen olennaiseen ja kotiin palautumaan.

En kuitenkaan itsekkään ympäri vuotisesti toteuta näitä systeemejä. Kyllä minullakin oli juuri 2-3kk bodausjakso jossa ajoin mm taljaojentajassa voimaa ylös, mutta tuossakin huomasin sen, että vaikka taljaojentajassa vahvistuin hurjasti, ei mitään lihaskasvua tapahtunut. Toki aikaikkuna oli lyhyt, mutta niin. Olisiko sitä pitänyt jatkaa 12-24kk että olisi tullut senttejä käsiin, vai saanko saman kasvun, vai jopa kovemman kehittymällä kovissa punnerrusliikkeissä, leuanvedossa ja hauiskäännössä? Itse kallistun jälkimmäiseen.  

Eli jaksottamiseen päästään tässäkin.

Minulla on varmasti 99.9% lihasmassasta tehty, joten varmasti saan tämän massan ylläpidettyä tekemällä vain perusliikkeitä. Muistan edelleen kun aloitin penkkipriorisaation, nostin tulokseni 157.5 kilosta 180 kiloon, niin puolisoni kyseli, onko rintalihakseni kasvanut? Tuo näkyvä kasvu tapahtui ihan puhtaalla voimatreenillä, perusliikkeellä ja nousevilla sarjapainoilla. Olin todella positiivisesti yllättynyt. Tuolloin kumminkin treenivuosia oli jo takana 15(?) vuotta.

Siullakin on nii pitkä tausta lajista, ettei varmastikaan tuolla parin kuukauden talja-jaksolla juurikaan saada lihaskasvua aikaseksi. Hermostotasolla kehitystä varmasti --> voimaa lisää kuten kirjotitkii.

Itelläni on suht vähän vertailupohjaa talja/laitetreeneistä, muutama sarja /vko pumppailuja lukuunottamatta. Hyvän pumpin saa kyllä ja lihat väsyksiin, mut en tiiä sitten onko mitään tekemistä itelläni lihaskasvun kanssa. Pitäis varmaan runnoa isolla volyymilla ja riittävän usein, että tehoaisi. Toki ns. ennaltaehkäisevänä ja lihasepätasapainoa/puolieroja korjaavana jumppana treenin loppupuolella käytän silloin tällöin.
Tussu
Tussu

Viestien lukumäärä : 110
Join date : 01.03.2024

Pieru-Juho likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Minimalistinen treeni Empty Vs: Minimalistinen treeni

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa